zaterdag 8 maart 2008

Europees voetbal in het vooruitzicht?

Je kan geen krant meer openslaan of er staan wel op z'n minst drie berichten in over Germinal Beerschot. Mij hoor je niet klagen, het wordt stilaan tijd dat mensen het potentieel van onze enige Antwerpse topclub inzien. Het gaat de ploeg dan ook voor de wind. Met een gedeelde derde plaats ziet het er in de competitie erg goed uit. Bovendien strijden we nog steeds mee voor de beker van België. Europees voetbal is nog nooit zo dicht geweest. En dan is er nog de stadionkwestie.

Maar ik begin deze week bij de wedstrijd van vorige zondag tegen Cercle Brugge. Op het spel stond de gedeelde derde plaats. Het 'grote' Cercle had op woensdag al een ferme dreun gekregen van Standard, dat hen uit de beker knikkerde. Als er iets is dat Beerschot goed kan, dan is het wel andere ploegen nog dieper de put in duwen. Dat mocht Anderlecht al meermaals ondervinden op het Kiel, Cercle nu ook. Het 'grote' Cercle werd snel terug Cerceltje en het zou me niet verbazen moesten ze nu een vrije val kennen in de competitie. Zonder De Sutter (en misschien ook Serebrennikov) is Cercle maar een simpel ploegje. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat wij dat zonder bepaalde spelers ook wel zijn.

Eén daarvan heet Hernán Losada (u vergeeft mij wel dat ik in het verleden het accent op zijn voornaam vergat). Onze Argentijnse klasbak kende zondag een superdag en had in alle drie de doelpunten meer dan een voet. Hij speelde misschien wel zijn beste wedstrijd in België. Dat ontging zowel de pers als de andere Belgische clubs niet. Filip Joos, in mijn ogen de beste sportjournalist in België, eindigde zijn eigenzinnige kijk in Studio 1 op maandag met een bloemlezing van de mooiste Losada-momenten uit Beerschot-Cercle. En dat waren er wel wat. In de pers verscheen het bericht dat Losada dicht bij een transfer naar Anderlecht staat. Niet toevallig is de halve finale van de beker tegen Paars-wit nabij. Het bericht klasseer ik momenteel onder de noemer stemmingmakerij. Dat wil niet zeggen dat een transfer van Losada van de baan is, integendeel. Het zal héél moeilijk (misschien zelfs onmogelijk) worden om hem nog een seizoen te houden. Laten we dus maar genieten van de wedstrijden die hij nu voor ons speelt. En wanneer Losada vertrekt, laat het dan alsjeblieft naar het buitenland zijn.

Hopelijk is er tegen dan duidelijkheid over de bouw van een nieuw stadion in Antwerpen. Jos Verhaegen liegt niet wanneer hij zegt dat we een nieuw stadion nodig hebben om met de top mee te blijven draaien. België wil het WK in 2018 (samen met Nederland) naar zich toe trekken. Maar het is duidelijk dat de stadions in België daar allerminst geschikt voor zijn. Enkele dagen geleden heeft het Antwerpse stadsbestuur beloofd een stadion te bouwen. Stap 1 en tegelijk de gemakkelijkste beslissing, want de weg is nog lang. Al meer dan een half jaar woedt de discussie over de plaats van het stadion en over wie erin mag spelen. Ik verwijs graag nog eens naar het Kiels manifest voor topvoetbal in Antwerpen voor de standpunten van de supporters van Germinal Beerschot. Met zo'n ambitieuze initiatieven kunnen en mogen we de boot ditmaal niet missen. Daarom is mijn wens: minder politiek gezever, meer actie!

Ik wil met een persoonlijke noot eindigen die niets met voetbal te maken heeft. Momenteel ben ik in mijn laatste jaar Journalistiek aan de Plantijn Hogeschool stage aan het lopen. Die bestaat erin een nieuwe wijkkrant op te starten in Antwerpen. Den Triangel is ons ambitieus afstudeerproject, en ondergetekende is hoofdredacteur. Op 19 maart is de krant beschikbaar binnen de driehoek Nationale Bank - Rooseveltplaats - Sint-Carolus Borromeuskerk. Mis het niet!

1 opmerking:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.